Ondernemers vaker slachtoffer van oplichting

Ondernemers worden steeds vaker slachtoffer van oplichtingspraktijken. Het gaat onder meer om spooknota’s en malafide advertentiepraktijken.

 

Dit blijkt uit cijfers van Arag.
“Regelmatig krijgen wij zaken of vragen van ondernemers, die slachtoffer zijn geworden van spooknota’s of advertentiefraude”, aldus jurist Annelies Molenberg. “Ondanks de aandacht in de media neemt het aantal slachtoffers niet af. Het gaat om de bekende trucs in een nieuw jasje, dat wil zeggen nieuwe bedrijven die zich van dit soort praktijken blijven bedienen. Deze bedrijven bestaan hooguit een paar maanden en gaan daarna onder een nieuwe bedrijfsnaam door met dezelfde praktijken. Bovendien zijn er tegenwoordig nogal wat bedrijfjes die hun advertentiepraktijken initiëren vanuit het buitenland. Een aantal varianten zien wij regelmatig langskomen. Een klant wordt bijvoorbeeld telefonisch gevraagd om gegevens te controleren. Er volgt een fax. Met opzet wordt er dan een fout in de naam gezet waardoor de klant getriggerd wordt, de tekst aanpast en ondertekend retourneert met een overeenkomst als gevolg. Of een klant wordt telefonisch benaderd met de vraag of zij de advertentie wil verlengen, waarop de klant zegt nimmer een advertentie te hebben gewild. De klant denkt dan dat hij het contract moet ondertekenen om er vanaf te komen ook met een overeenkomst als gevolg.” Arag wordt momenteel geconfronteerd met enkele oplichtingsgevallen per week. “Juridisch wordt het steeds moeilijker om van deze overeenkomsten af te komen. Uiteindelijk wint degene met de langste adem, zo blijkt uit de praktijk”, stelt Molenberg. “Oplichters gaan liever op zoek naar nieuwe slachtoffers dan zich te storten in allerlei procedures.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord