Verzekeraars in actie tegen onbegrijpelijk voorwaarden

De polisvoorwaarden van de meeste autoverzekeraars zijn volslagen onbegrijpelijk voor de gemiddelde consument, zo blijkt uit onderzoek.

Een aantal autoverzekeraars, waaronder Unigarant (ANWB), Aon (HEMA) en Nationale-Nederlanden doen besluiten de handschoen op te pakken en de polisvoorwaarden te herschrijven.

Verzekeringssite heeft de polisvoorwaarden van 46 autoverzekeraars onderzocht op begrijpelijke taal. Vrijwel alle onderzochte voorwaarden scoren taalniveau C1, een niveau dat 60% van de consumenten niet begrijpt. Nog moeilijker te snappen zijn de voorwaarden van Neerlandia, VVS, Hema, Erasmus en Noordhollandse van 1816; zij scoren taalniveau C2. Drie verzekeraars doen het wat beter dan gemiddeld: Ditzo, InShared en Orion Direct. Zij formuleren hun polisvoorwaarden op B2-niveau.

“Inhoudelijk zijn de voorwaarden correct, maar de begrijpelijkheid kan zeker beter. We zijn bezig om de formuleringen te vereenvoudigen en willen dit zo spoedig mogelijk realiseren”, reageert de Hema op het onderzoeksresultaat. De ANWB hanteert als een van de uitgangspunten dat de gewijzigde tekst moet voldoen aan taalniveau B1 (begrijpelijk voor 95% van de bevolking).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord